گاهنویس

گاه نوشته های طلبگی

گاهنویس

گاه نوشته های طلبگی

گاهنویس

(گاه نویس) : ع.الف
طلبه درس خارج (فقه و اصول)
کارشناسی ارشد تفسیر قرآن کریم

راه های ارتباطی :
(ایمیل) E-Mail:Gaahnevis@Gmail.com
(وبلاگ قبلی) Gaahnevis.blogfa.com
(وبلاگ جدید) gaahnevis.blog.ir
(تلگرام) Telegram ID: gaahnevis


پاسخ به سؤالات شرعی ـ اعتقادی،
مشاوره و استخاره از طریق تلگــــــرام
Telegram ID: @gaahnevis

۲ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است


حرم کریمه اهل بیت


در ارتباط با جلالت و عظمت حضرت « فاطمه » دختر « امام موسی بن جعفر » علیهماالسلام که برادر بزرگوارش « امام رضا » علیه السلام به ایشان لقب « معصومه » داده است، کتابها، مقالات و سخنرانی های متعددی وجود دارد اما آن چه قصد دارم در این مجال اندک به آن اشاره کنم ویژگی­های خاص زیارت­نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.


یکی از ویژگی های این زیارت­نامه که بیانگر عظمت و جایگاه این بانوی بزرگوار در پیشگاه خدا و اهل بیت علیهم السلام است، مأثور بودن آن از سوی « امام رضا » علیه السلام است. به عبارت دیگر بعد از حضرت « فاطمه زهرا » سلام الله علیها، با این که بانوان برجسته زیادی در میان خاندان اهل بیت علیهم السلام وجود داشته اما تنها بانوی مجلله ­ای که از طرف امام معصوم علیه السلام برای او زیارت نامه مستقلی انشاء شده است، وجود مقدس حضرت « فاطمه معصومه » سلام الله علیها است که بر اساس اسنــاد موجود، « امام رضا » علیه السلام به یکی از اصحاب خود به نام « سعد » فرمود : برای ما در نزد شما قبری است. « سعد » عرض کرد : فدایت شوم! آیا قبــــر « فاطمه » دختر « موسی بن جعفر»  علیه السلام را می فرمایید؟ « امام رضا » علیه السلام فرمود : آری، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست. سپس « امام رضا » علیه السلام کیفیت زیارت حضرت « معصومه » سلام الله علیها را به وی تعلیم می دهد.


زیارت­نامه حضرت « معصومه » سلام الله علیها کیفیت خاصی دارد به طوری که امام رضا علیه السلام می­فرماید : برای زیارت، نزدیک سر آن حضرت رو به قبله بایست و ابتدا این تسبیحات را بگو : 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمد الله


بعد از این تسبیحات، زیارت­نامه با سلام به پیامبران اولوالعزم با این خطاب شروع می شود : السَّلاَمُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللَّهِ یعنی سلام بر آدم ... سلام بر نوح ... سلام بر ابراهیم ...


اما وقتی زیارت به پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان و حضرت زهرا و اولاد پاکشان علیهم السلام می رسد، « امام رضا » علیه السلام فرموده که این گونه بگو : السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللَّهِ، السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللَّهِ ... یعنی سلام بر تو ای رسول خدا ... سلام بر تو ای علی بن ابی طالب ... سلام بر تو ای فاطمه زهرا ... تا امام حسن عسگری علیه السلام.


همان طور که مشخص است خطاب در این سلام ها به نوع خطاب به شخصی است که گویا همان جا حاضر است و حضور دارد. یعنی برخلاف سایر زیارت­نامه­ ها ـ حتی زیارت­نامه امام رضا علیه السلام ـ در این حرم مطهر گویا معصومین از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله تا امام حسن عسگری علیه السلام حضور دارند. تا این که زیارت به وجود مقدس «امام زمان» علیه السلام که «امام غایب» است، می رسد که «امام رضا» علیه السلام می فرماید : السَّلاَمُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ یعنی سلام بر امام و وصیّ بعد از امام حسن عسگری علیه السلام.


پس می توان نتیجه گرفت که قم واقعا حرم اهل بیت علیهم السلام است و با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها می توان به ثواب زیارت سایر معصومین علیهم السلام نیز نائل شد.


بعد از این، نوبت به زیارت خود حضرت معصومه سلام الله علیها می رسد که باید گفته شود : السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ و جالب این که در سلام به حضرت معصومه سلام الله علیها بعد از این که گفته می شود : «سلام بر تو ای دختر رسول خدا» قبل از این که گفته شود : «سلام بر تو ای دختر امیرالمؤمنین» گفته می شود:  «سلام بر تو ای دختر فاطمه و خدیجه» سلام الله علیهما که این عبارت نیز از لطافت خاصی برخوردار است.


بعد از این در ادامه به عظمت این بانوی بزرگوار تأکید بیشتری شده، آن جا که گفته می شود : السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ یعنی شخص زائر باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که کسی را زیارت می کند که از چندین حیث به معصومین و خصوصا به ائمه علیهم السلام انتساب دارد چرا که او دختر ولی خدا و خواهر ولی خدا و عمه ولی خدا است.


از ویژگی های خاص این زیارت نامه تأکیدی است که روی مسأله بهشت شده است. آن جا که گفته می شود : السَّلاَمُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ یعنی سلام بر تو باد! خدا بین ما و شما خاندان عصمت در بهشت رابطه و شناخت برقرار کند و ما را در بهشت به شما برساند. گویا این حرم راه ورود به بهشت و رضوان الهی است همان طور که در روایتی که قبلا عرض شد به این مطلب تصریح شده که مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ هر که او را زیارت کند و حق او را بشناسد بهشت بر او واجب می شود.


در ادامه، این ویژگی با بیان صریح­تری به محبان اهل بیت علیهم السلام القا می شود که حضرت معصومه سلام الله علیها دارای چنان مقام با عظمتی است که اگر شفاعتش شامل حال کسی شود، او وارد بهشت خواهد شد : یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ : اى فاطمه معصومه من را در ورود به بهشت شفاعت کن که تو را نزد خداى متعال شأن و مقام بلندی است.


خداوند ما را در دنیا و آخرت از این خاندان پاکی و طهارت و هدایت لحظه ای دور نفرماید.

 

 


  • طلبه گاهنویس
گاهنویس

امروزه یکی از بهانه ها در عمل نکردن به برخی واجبات که از سوی بعضی افراد برای شانه خالی کردن مطرح می شود این است که در کجای قرآن فلان مطلب آمده است؟ مثلا در بحث خمس ، نماز مسافر ، حجاب و ...

به بیان دیگر؛آیا اگر ما نتوانیم چیزی را از قرآن استخراج و اثبات کنیم به این معنا است که آن مسأله جزئی از دین نیست و الا باید در قرآن پیدا می کردیم؟

مثلا اگر نتوانیم واجب بودن کاری یا حرام بودن عملی را از قرآن استفاده کنیم به این معنا است که اسلام آن کار را واجب ندانسته و یا آن عمل را حرام نمی داند؟!


در جواب باید به چند نکته مهم و اساسی توجه کرد :

اولا، قرآن کتاب هدایت است و آن چه در زمینه هدایت انسان ها تا قیامت لازم و ضروری است در این کتاب آمده لذا قرآن می فرماید : «... وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ» (نحل ـ 89) : «... و این کتاب را که روشنگر هر چیزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل کردیم. »

قرآن کتاب هدایت است نه کتاب علمی یا تاریخی یا داستان و ... و اگر از تاریخ یا داستان گذشتگان یا مطالب علمی سخن می گوید همه در راستای غرض هدایتی قرآن است و به خاطر حصول به این غرض مهم هر جا که مناسب باشد از تاریخ یا مطالب علمی یا داستان و ... استفاده می کند.

 

ثانیا، «روشنگر بودن قرآن در هر چیز» شرطی هم دارد یعنی این «روشنگری» برای هر کس نیست بلکه قرآن می فرماید : «... وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» (نحل ـ 44) : « ... و ذکر را به سوى تو فرود آوردیم، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى (روشن نمایی) ، و امید که آنان بیندیشند »

یعنی تبیین قرآن و تحقق «تبیانا لکل شیء» (نحل ـ 89) و این که قرآن همه چیز را روشنگری کند از شئونات و وظایف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است چرا که طبق آیه فوق (نحل ـ 44) «ذکر» بر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نازل شده و تنها کسی می تواند قرآن را تبیین کند و با آن به بیان و روشنگری بپردازد که به «ذکر» دسترسی داشته باشد .

 

ثالثا، «ذکری» که برای تبیین قرآن و روشنگری توسط قرآن لازم است در اختیار هر کسی نیست زیرا که می فرماید : «إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ ـ فىِ کِتَابٍ مَّکْنُونٍ ـ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه ـ آیات 77 تا 79) : «این قطعاً قرآنى است ارجمند ، در کتابى نهفته، که جز پاک‏شدگان بر آن دست نزنند» و «ذکر» از «کتاب مکنون» نازل شده و شرط دسترسی به «کتاب مکنون» وجود طهارت از هر ناپاکی است پس شرط دسترسی به «ذکر» داشتن «طهارت» است.

gaahnevis
نتیجه :

1ـ قرآن «روشنگر هر چیز» است اما تحقق « روشنگری قرآن برای هر چیز» در گرو دسترسی داشتن به «ذکر» است.

2ـ کسی که طهارت ندارد به «کتاب مکنون» و تبع آن به «ذکر» دسترسی ندارد.

3ـ واسطه بین ما و قرآن برای رسیدن به تبیین آن، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است اما طبق استدلال فوق گروه دیگری که قرآن ایشان را اهل بیت پیامبر علیهم السلام معرفی می کند دارای طهارت لازم برای انجام این وظیفه مهم هستند : «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (احزاب ـ 33) : « خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند»

اهل بیتی که خدا به طهارت آن ها شهادت می دهد همان کسانی هستند که «تبیین قرآن» جزء شئونات و وظایف آنان است و برای همین در ردیف اطاعت از خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله، اطاعت از ایشان واجب شده است : «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء ـ 59) : «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید ... »

 

پس ما برای رسیدن به جزئیات طبق بیان قرآن علاوه بر قرآن، به پیامبر صلی الله علیه و آله و تبیین او و کسانی که اطاعت آن ها در طول اطاعت خدا و رسول است یعنی اهل بیت علیهم السلام نیازمندیم. برای همین در حدیث شریف «ثقلین» که شیعه و سنی در صحت آن متفق القول هستند، «قرآن و عترت» در کنار هم تا قیامت نشانگر راه نجات هستند. « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ‏ کِتَابَ‏ اللَّهِ‏ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ أَخْبَرَنِی أَنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا مَا ذَا تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا.»

بنابراین کلیت دین برای ما فقط از قرآن قابل استخراج و استفاده نیست بلکه علاوه بر قرآن به پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام نیازمندیم. برای همین اگر مسأله ای مثل خمس در قرآن مطرح شده )انفال ـ 41) باید برای روشن شدن جزئیات آن به پیامبر و اهل بیت او علیهم السلام رجوع کنیم که ایشان جزئیات را از قرآن استخراج و در اختیار ما قرار می دهند و چون در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به وجود مقدس امام معصوم علیه السلام دسترسی نداریم باید در کنار قرآن برای دریافت کلیت دین و جزئیات به سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام که همان روایات معتبر است رجوع کنیم و کار مفسر واقعی قرآن و فقیه و مرجع تقلید بعد از کسب مقدمات علمی لازم و اشراف به قرآن و سنت، همین استنباط و استخراج سخن دین از این دو منبع مهم است.

 

هر چند از لابلای مطالب فوق به خوبی روشن شد ولی تذکر این نکته لازم است که فهمیدن ظاهر قرآن در حد کلیات برای همه ممکن است ولی کافی نیست و مقصود ما از «تبیین» همان بیان جزئیات دین مثل تعداد رکعات نماز، جزئیات خمس و زکات، جزئیات نماز مسافر و حجاب و ... است.




 

  • طلبه گاهنویس