گاهنویس

گاه نوشته های طلبگی

گاهنویس

گاه نوشته های طلبگی

گاهنویس

(گاه نویس) : ع.الف
طلبه درس خارج (فقه و اصول)
کارشناسی ارشد تفسیر قرآن کریم

راه های ارتباطی :
(ایمیل) E-Mail:Gaahnevis@Gmail.com
(وبلاگ قبلی) Gaahnevis.blogfa.com
(وبلاگ جدید) gaahnevis.blog.ir
(تلگرام) Telegram ID: gaahnevis


پاسخ به سؤالات شرعی ـ اعتقادی،
مشاوره و استخاره از طریق تلگــــــرام
Telegram ID: @gaahnevis

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

شاید این سوال برای شما یا یکی از دوستانتان پیش آمده باشد که «چرا نسبت به عبادتها و انجام واحبات و مناجات حال خوشی ندارم و لذت نمی‌برم و نسبت به این اعمال بی‌رغبت و بی‌توجه شدم؟»

برای پاسخ لازم است به دو نکته توجه شود:

نکته اول:

قلب انسان گاها میل زیادی به عبادات حتی مستحبات دارد و هر قدر عبادت واجب و مستحب انجام میدهیم باز از خود رغبت نشان میدهد ولی گاها اوضاع برعکس شده و قلب و دل و روح انسان رغبت آن چنانی به این مسائل ندارد؛ این وضعیت قلب انسان، در حد متعارف طبیعی است ولی اگر بی رغبتی به عبادات و مناجات تداوم داشته باشد و به عادت تبدیل شود، نشان میدهد که حتما دلیلی دارد و باید ریشه یابی شود.

امام علی علیه السلام می‌فرماید: این قلبها خسته و افسرده مى‏شوند همچون بدنها، براى رفع ملالت آنها لطائف حکمت‏آمیز زیبا و جالب انتخاب کنید. (نهج البلاغه حکمت91)

نکته دوم:

برخی از علل بی توجهی به عبادات و سستی در واجبات و لذت نبردن از آنها و نداشتن حال مناجات و ... را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

2-1- ضعف اعتقادی؛ مثلا اعتقاد راسخ نداشتن نسبت به قیامت و عدم شناخت صحیح از نسبت به خدا؛

2-2- عدم معرفت به آثار و برکات عبادات؛ مثلا نماز، روزه و ...؛

2-3- گناه و معصیت؛ خصوصا گناهان کبیره؛ مثل غیبت یا اصرار بر گناهان صغیره؛

2-4- انجام دادن برخی کارهای مکروه که موجب سلب توفیق از انسان میشوند؛ مثلا بی احترامی به بزرگان و سادات و علماء و کتابهای مذهبی و مجالس و اعتقادات دینی و ...؛

2-5- عدم‌ارتباط با اشخاص و مکانهای دینی و معنوی مثل زیارتگاهها و مساجد و انسانهای مؤمن مثل علمای ربانی؛

2-6- عدم استفاده از مواعظ و منابر اخلاقی که مایه تذکر و مانع غفلت انسان هستند؛

2-7- توجه بیش اندازه به امور دنیوی که موجب دلبستگی به دنیا و غفلت از آخرت میشود؛ اعم از خوراک و پوشاک و تجملات و ...؛

2-9- معاشرت و دوستی و ارتباط با افرادی که ایمان و اعمال درست و کاملی ندارند؛

2-10- عدم توجه به شرایط مقدمات و اجزاء اعمال و عبادات؛ مثلا عدم توجه به ارکان و واجبات وضو و طهارت و شرایط صحت نماز و ...؛

2-11- عدم انجام عبادات در زمان و مکان مناسب مثلا به تأخیر انداختن نماز و عدم شرکت در نماز جماعت مساجد؛

و ...

اینها از جمله موارد مهمی هستتد که هر کس میتواند با بررسی حالات خود، علت مشکل را ریشه یابی کرده و نسبت به حل آن اقدام کند.



  • طلبه گاهنویس

باز نشر به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام از وبلاگ قبلی

آن چنان که در کتاب های معتبر نقل شده امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا به شدت بیمار بود تا جایی که حتی توان برخاستن نداشت و حتی نقل شده که در اوج جنگ و زمانی که امام حسین علیه السلام تنها مانده بود، زره و شمشیر خود را طلبید تا به میدان برود ولی از شدت تب و ضعف نتوانست سر پا بایستد و به زمین خورد.

این بیماری شدید از الطاف خفیه الهی بود تا دشمنان طمع کشتن حضرت را نداشته باشند و جان امام چهارم از گزند دشمنان حفظ شود و سلسله امامت قطع نشود. نقل شده در زمان غارت خیمه های اهل بیت علیهم السلام، وقتی عده ای از لشکریان به امام سجاد علیه السلام رسیدند، یکی از آن ها خواست امام سجاد علیه السلام را نیز به شهادت برساند اما شدت بیماری و ضعف به اندازه ای بود که برخی مانع این کار شدند و گفتند : او از این بیماری جان سالم به در نخواهد برد بهتر است دستمان را به خون کشتن او آلوده نکنیم.

اما تصور و توهم غلطی بین برخی از مردم جاافتاده که امام سجاد علیه السلام تمام عمر خویش (59 سال) را بیمار و ـ نعوذ بالله ـ علیل بوده و در منصب الهی امامت هیچ کاری انجام نداده است و به غلط از این امام جلیل القدر با عنوان «امام بیمار» تعبیر می کنند در حالی که واقعیت خلاف این است و امام از عصر عاشورا علیرغم ادامه بیماری در راه کوفه و شام و بعد از آن و پس از شفای کامل تا آخر عمر شریف خویش ـ در دوره 33 ساله امامتش ـ به شیوه ای پسندیده و حکیمانه به تربیت مؤمنین و امامت امت اسلام پرداخته که آثار آن در زمان فرزندش امام باقر علیه السلام متجلی شده و تا به امروز باقی مانده است. نمونه ای از آن ها، مجموعه دعاهای پرمغز و معرفت افزا و بی بدیل  «صحیفه سجادیه» است که از آن با عنوان «زبور آل محمد» تعبیر می شود.

یکی دیگر از آثار بسیار ارزشمند باقی مانده از امام سجاد علیه السلام، «رساله حقوق» امام سجاد علیه السلام است که بزرگترین منشور حقوق موجود در عالم هستی است.

جهت مطالعه مطالب بیشتر در ارتباط با امام سجاد علیه السلام «اینجا» را کلیک کنید.



  • طلبه گاهنویس